Personlig merkevarebygging

Vi er nå i gang med tredje modul i valgemnet digital markedsføring, hvor Karl Philip Lund skal ta oss gjennom e-varehandel. Grunnet dagens situasjon med coronaviruset foregår undervisningen digitalt, og vi har allerede hatt første forelesning på Zoom. I denne forelesningen hadde vi flere gjesteforelesere, blant annet Julie E. Melby Foss, operativ markedsassistent i INEVO. Hun holdte en presentasjon om personlig merkevarebygging og hvordan man gjennom strategisk bruk av LinkedIn kan være et steg nærmere drømmejobben.

Personlig merkevarebygging går ut på å markedsføre seg selv og sin kjernekompetanse, altså hva du som person har å tilby av kompetanse, erfaring, interesser, m.m. Det handler med andre ord om å bygge seg selv opp som en merkevare.

Hvordan bli bedre på LinkedIn?

Julie presenterte 8 punkter som kjennetegner en god LinkedIn-profil:

  1. Førsteinntrykk – Å gi andre et innblikk i hvem du er, hva du jobber med og hva du har å tilby er svært viktig.
  2. Profilbilde – Et oppdatert, tydelig og profesjonelt bilde vil gjøre sjansene dine større for å gi andre et godt inntrykk av deg.
  3. Kontaktinformasjon – Hold kontaktinformasjonen din oppdatert slik at du ikke går glipp av eventuelle mulige arbeidsgivere som ønsker å komme i kontakt med deg.
  4. Sammendrag – Her skal du skrive inn det du ønsker å fremheve med deg selv. Få frem din kunnskap og kompetanse.
  5. Arbeidserfaring og utdanning – Dette punktet er alle arbeidsgivere interessert i, og det er derfor viktig at denne informasjonen også er oppdatert. All erfaring er god erfaring, det trenger nødvendigvis ikke kun være steder du har jobbet og utdanningen du har.
  6. Ferdigheter – På dette punktet kan man føre opp sertifiseringer, nøkkelegenskaper. Her ønsker man å få frem hva som er unikt med deg.
  7. Anbefalinger – Få tidligere arbeidsgivere, medstudenter, forelesere, o.l. til å anbefale deg. Dette kan sees på som en referanse og vil derfor kunne være avgjørende for at noen skal kontakte deg.
  8. Interesser og aktivitet – Få frem hva som interesserer deg og engasjerer deg. Meld deg inn i relevante grupper, finn mennesker med samme interesser og hold deg faglig oppdatert.

Skaff deg en relevant jobb ved siden av studiene

Videre presenterte Julie 5 tips for å kapre en relevant jobb ved siden av studiene:

  1. Tørr å vær frempå – Søk etter personer og bedrifter du synes er interessante og ikke vær redd for å ta kontakt.
  2. Ta del i timene og delta aktivt i klassen – Mange forelesere er i den bransjen du etterhvert skal ut i, og det kan være smart å skille seg ut i mengden.
  3. Skaff deg en knallbra LinkedIn-profil
  4. Ikke undervurder deg selv – Selv om du er ung og student kan du ha den kompetansen og de egenskapene en eventuell arbeidsgiver er på utkikk etter.
  5. Få frem motivasjonen din – Vis engasjement og nysgjerrighet.

/Frida Engan

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *