7 steg for å lykkes med markedsføring på sosiale medier

Denne uken har vi blitt bedt om å finne et velskrevet dybdeinnlegg om digital markedsføring. Vår foreleser, Karl Philip Lund, har utfordret oss til å oversette innlegget og om mulig forbedre det.

Som overskriften forteller har jeg valgt et innlegg om hvordan å lykkes med markedsføring på sosiale medier. Innlegget er publisert på Backlinko av Brian Dean, og hvis du ønsker å lese det kan du trykke her.

Funker det egentlig å markedsføre på sosiale medier?

Brian Dean skriver at svært mange promoterer innhold på sosiale medier, men at man ofte opplever at promotering ikke skaper resultater. Da tenker du kanskje at det ikke er noe vits å markedsføre på sosiale medier? Ifølge Dean er det absolutt mulig å skape resultater gjennom å markedsføre på sosiale medier, men da må det gjøres på riktig måte! Her er Brian Dean’s 8 steg for å lykkes med markedsføring på sosial medier:

Post innholdet på riktig tidspunkt

Skal man markedsføre noe på sosiale medier er det viktig å tenke gjennom hvilket tidspunkt man skal publisere innholdet. Ifølge en studie publisert på CoSchedule er det beste tidspunktet å publisere noe på Instagram og Facebook enten på morgenen eller tidlig ettermiddag. Dean mener at å poste innhold på riktig tidspunkt er viktig, men at det er vel så viktig å poste innholdet på riktig tidspunkt til din målgruppe. Du lurer kanskje på hvordan man skal vite når det riktige tidspunktet er for å nå ut til din målgruppe? Kort fortalt finner man dette ut gjennom å poste innhold og analysere hvilke tidspunkt og innhold som resulterer i størst verdi. Det lønner seg med andre ord å avse litt tid til å analysere innholdet man poster.

Legg til kontekst i postene dine

Brian Dean mener at den største feilen de fleste gjør når de markedsfører noe på sosiale medier er å kun legge ut en link til innholdet. Legger man for eksempel ut link til et blogginnlegg på Twitter eller LinkedIn, og skriver “sjekk ut mitt nyeste blogginnlegg”, vil folk svært sjeldent klikke seg inn på linken. Skriver man derimot litt om hva innlegget handler om, er sjansen større for å vekke interesse hos målgruppen din. I tillegg til at kontekst vekker interesse, gjør det også at innlegg ikke skjules på grunn av algoritmer. Algoritmer foretrekker ofte innlegg med kontekst, og hvis man ikke poster innhold med kontekst vil algoritmer “fjerne” eller nedpriotriere innleggene dine.

Bruk populære hashtags

Brian Dean mener at hashtags ikke avgjøres om innlegg skaper verdi eller ikke, men at det absolutt ikke skader å bruke dem. Han anbefaler et verktøy som heter hashtagify. Hvis du skriver inn hashtaggen du ønsker å bruke, vil hashtagify fortelle deg hvor populær hashtaggen er og gi deg alternativer til andre hashtags du bør bruke.

Test ut kjøpt promotering

Å kjøpe promotering på sosiale medier er en garanti for å få mer klikk på innholdet ditt. En slik promotering avhenger mye av målretting og budsjett, og dette er noe Brian Dean ikke anbefaler. Her anbefaler han å tenke på følgende før du prøver kjøpt promotering på sosiale medier:

  • Start smått og deretter utvid sakte
  • Fokuser på trafikk og klikk – ikke for å få “likes”, men for å promotere innhold
  • Målrett deg mot små grupper – gjerne mot de du allerede vet er interessert i det du skal publisere

Få influencere til å dele innholdet ditt

Mange tenker ofte at det viktigste man gjør når man promoterer innhold på sosiale medier er å faktisk poste det – men har man et lite antall følgere er det viktigste å få andre til å dele innholdet ditt. Den enkleste måten å gjøre dette på er å nå ut til andre gjennom og oppsøke interessenter via e-post. Ved å oppsøke interessenter direkte på denne måten, vil man forhåpentligvis oppnå at noen av dem deler innholdet med sine muligens flere hundre eller tusener av følgere. Denne taktikken krever derimot at man jobber målrettet mot å oppnå riktig markedsføring av innholdet.

Tilpass markedsføringen etter de ulike kanalene

Snapchat. Instagram. Facebook. Hver eneste kanal krever at du tilpasser markedsføringen ut fra hvilken kanal du markedsfører på. Brian Dean hevder at de fleste på Twitter ser etter det nyeste innen teknologi, sport og underholdning, og det er derfor viktig å tilpasse innholdet deretter. Mens på Facebook ser ofte folk etter hva deres venner of familie driver med – og det er derfor viktig at man er litt mer personlig når man poster innhold her.

Optimaliser tittelen din for at andre skal dele ditt innhold

SEO, også kjent som søkemotoroptimalisering, dreier seg om de tekniske aspektene ved siden din, samt innhold, kvalitet og lenker. Når noen deler innholdet ditt vil tittelen brukes som tittelen på selve posten. Det er også derfor du ønsker at tittelen på posten skal vekke andres oppmerksomhet – slik at de klikker seg inn på innholdet.

Skriv lange overskrifter

De overskriftene som får flest delinger, er som regel de med mellom 80-100 tegn. Hvordan kan man gjøre overskrifter lengre og mer interessant? Sjekk ut disse:

  • Kortversjonen: “5 tips for innholdsmarkedsføring”
  • Den lengre versjonen: “5 kraftige tips til innholdsmarkedsføring (som fungerer i 2020)

Den lengre versjonen vil øke sjansene dine for at folk prioriterer ditt innhold fremfor andre sitt.

Kilder:

https://backlinko.com/hub/content/social-promotion

https://backlinko.com/hub/content/social-promotion

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *