Betalt vs. organisk søk

Når du foretar deg et søk på Google, vil du i de aller fleste tilfeller kunne se betalte søk helt øverst som er merket med annonse. Under disse finner du det man kaller organiske søk. I dette innlegget skal jeg forklare forskjellen på disse.

Betalte søk

Dersom en bedrift kjøper annonsering hos Google, vil deres produkter eller tjenester synliggjøres når man gjør et søke som inneholder enkelte nøkkelord. Betalte søk er med andre ord det som dukker opp i søkeresultatene når en bedrift har betalt Google for at annonsen eller produktet deres skal synliggjøres. Disse er ofte merket med annonse, noe som gjør det enklere å skille de betalte søkene fra de organiske.

Organiske søk

Organiske søk er i motsetning til de betalte, ikke kjøpt. Dette er søkeresultater som “har gjort seg fortjent” til en god plassering på Google sin søkeresultater. Dette kalles ofte for SEO, også kjent som søkemotoroptimalisering. For å havne høyt oppe på Google sine søkeresultater, er det en rekke kriterier som må oppfylles. Dersom en side for eksempel ikke er mobilvennlig, vil Google fjerne denne fra søkeresultatene når du søker fra en mobil. Ved å benytte seg av SEO vil man kunne komme høyt opp på listen over søkeresultatene ved hjelp av noen små grep – men du vil likevel plasseres under de betalte søkene.

Bilde fra Modern Marketing Partners

Hva er best – betalte eller organiske søk?

Sett fra forbrukernes perspektiv vil nok organiske søkeresultat alltid være best fordi de er mer troverdig. Likevel kan man også finne mye som er av interesse ved de betalte søkeresultatene, så det aller viktigste er nok å være oppmerksom på hva som er betalt og hva som er organisk.

For bedrifter er diskusjonen angående betalte eller organiske søk litt større, og det er flere faktorer som spiller inn når man vurderer om man skal kjøpe annonseplass eller ikke.

/Frida Engan

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *